Laatu – Mitä se semmone on?

September 3, 2021

Siinäpä kysymys, joka haastaa vastaajiaan kerta toisensa jälkeen. Yksiselitteistä vastausta ei ole vielä löytynyt. Valaistumista odotellessa parasta keskittyä jatkuvaan parantamiseen, eli pyrkiä tekemään asiat kerta toisensa jälkeen eilistä paremmin. Sehän se vasta helppoa on, vai mitä?

Selkeät suuntaviivat tekemisessä ovat tärkeitä ja yrityksen visio tuppaa toteutumaan, kun päätöksiä tehdään jatkuvasti strategiaan peilaten. Tämä sisäistettiin hyvissä ajoin, mutta niin strategian kuin vision ja mission merkitys oli enempi tai vähempi hukassa koko porukalla. Arvot (avoimuus, ketteryys, huolenpito ja jämäkkyys) olivat jo alitajunnassa niin lujasti, että niiden kirjaaminen paperille oli helppoa. 

Jotta asioihin saatais vähän selkoa, päätettiin kutsua ensimmäinen konsultti käymään. Tupoksen Abc:n neukkari ja tarjoilut tuli tutuiksi siinä keltaisia lappusia raapustaessa ja lennokkaita ideoita heitellessä. Parin istunnon päätteeksi syntyi eka versio A-Perustuksen strategiasta. Strategiaa on sittemmin jalostettu kerta kerralta ja paketti alkaa olla täyttä timanttia. Päivitystyö on tietty iso osa johtoryhmän päivittäisessä tekemisessä.

Strategiatyön myötä kirjattiin muutamia isompia tavoitteita varmistamaan strategian toteutumista. Yhtenä merkittävänä tavoitteena oli johtamisjärjestelmän nostaminen A:n tasolle. Johtamisjärjestelmän sertifiointipäätös oli luontainen jatkumo tämän tavoitteen toteutumiselle, jotta asian toteutuminen voidaan mitata. Sertifikaatin uskottiin tuovan mukavasti lisävakuutta myös asiakkaiden keskuudessa. Jotta asiaan saatiin riittävästi haastetta, napattiin myös työturvallisuusjärjestelmä mukaan.

Koulun penkillä tuli opittua, että yrityksen pahin virhe laatuasioissa on palkata konsultti tai lopputyön tekijä kirjoittamaan laatukäsikirja. Pari viime vuotta on kuitenkin opettanut, että eipä ole tämäkään asia kovinkaan yksioikoinen.

Ei muuta kuin seuraavaa konsulttia kehiin. Tää kaveri teki heti selväksi, että tuli jäädäkseen. Laatukäsikirja vaihtui konseptikirjaksi ja standardien vaatimukset tulivat tutuiksi pykälä kerrallaan. Lähtökohtana oli koko ajan toimiva johtamisjärjestelmä itsessään, mutta standardit ohjailivat luontevasti dokumentointia ja haastoivat ajattelemaan.

Nyt on helppo todeta, että vaikkei vieläkään osata vastata ekaan kysymykseen, niin yksi tärkeimmistä askelista on luoda toimiva johtamisjärjestelmä osaksi päivittäistä tekemistä. Kivan lisäpotkun asiaan tuo, kun päättää myös sertifioida järjestelmän.

Nii ja on se konsultin mukaanotto johtamisjärjestelmän sertifiointiprosessiin kelpo ratkaisu, jos valittavalta kaverilta löytyy karismaa, kantava ääni sekä kyky kuunnella ja keskustella. Ja tietty maltti jättää puuttuvien palikoiden kasaus tilaajalle itselleen. Meillä nämä toteutui. Kiitos Hannu!

– Marko Liukko